Jurymedlemmar 2022
Annelie Renman Smiljanic
Jurygruppernas Ordförande
Annelie är mångårig projektkonsult som i sin yrkesroll har varit projektledare för flera organisationer i Almedalen samt ansvarig för några av Sveriges största event och mässor.
Hon har en juridikexamen i grunden och har under 14 år varit chef för ansvarsskador på Länsförsäkringar i Stockholm. Annelie kommer att vara ansvarig mot samtliga jurygrupper i sin roll som ordförande och Recruitment Awards kontaktperson mot samtliga nominerade företag och personer.
Kontaktuppgifter
Annelie Smiljanic
annelie.smiljanic@branschen.se
0709-61 00 11
Patrik Hellberg
Utbildningsdirektör Academedia Vux
Sitter i juryn för:
Årets Rekryteringsföretag samtliga kategorier
Årets Rekryterare
Patrik Hellberg har mer än 20 års erfarenhet från rekrytering, bemanning och omställning i ledande positioner hos Manpower, Randstad och Dreamwork.
Idag jobbar han sedan 5 år tillbaka som utbildningsdirektör i norra Europas största utbildningsföretag Academedia. På Academedia jobbar han med vuxenutbildning med ansvar för arbetsmarknadsutbildning och matchningstjänster.
Kontakt:
Mobil: 0703-214513
E-post: patrik.hellberg@kungsbacka.se
Arne Dahlberg
Arne är mångårig personalchef i företag som Continental, ISS och Coca-Cola.
Sitter i juryn för:
Årets rekryteringsföretag samtliga kategorier och Årets Rekryterare
Arne är sedan 2020 interim personalchef och HR-konsult i agila HR-metoder. Han har jobbat med företag som Malthe Winje, Bergab, Sjöfartsverket, Outokumpu, Boon Edam och 0+X. Före konsulttiden var han HR-direktör och personalchef inom Coca-Cola i 16 år. Han är också styrelsemedlem i volontärorganisationen Kontempel. Han vet särskilt väl hur viktiga utmärkelser och priser är för en organisation, inte bara för vinnaren utan för alla nominerade. Det finaste priset hans team vunnit var Industrins Jämställdspris.
Kontakt:
Mobil: 070-3556200
E-post: adahlberg@agile4hire.se
Eleonor Åslund
HR- och Organisationskonsult
Sitter i juryn för:
Årets Interimsföretag
Årets Rekryterare
Eleonor Åslund är en affärsdriven HR chef med erfarenhet som egen företagare. Har drygt 25 års erfarenhet strategiskt såväl som operativt HR arbete inom både internationella och nationella privata företag.
Det hon brinner för är Employer Branding” och Talangförsörjning liksom Ledarskap och Ledar- och organisationsutveckling. Att bygga HR funktioner och Arbetsrätt och fackliga relationer liksom företagsköp/företagsfusioner ligger varmt om hjärtat.
Efter 14 år med förmånen att vara med att bygga en Bank från grunden och dess HR organisation är hon nu egen företagare igen. Sedan 2021 fokuserar Eleonor på Interimuppdrag där framförallt Startups får stöd i HR- och Organisationsfrågor. Här kan hon få utrymme för sin nyfikenhet på vår framtid, nytänkande och spännande vidareutveckling av Human Relations, människor och organisationer. Genom åren har Eleonor nominerats till årets Employer Branding Manager vid 3 tillfällen och vinnare 2017. Förutom dessa kan Årets Karriärföretag under 5 år, Årets Hederspris och plats 21 som årets bästa arbetsgivare 2020 läggas till lagrarna.
Rätt person på rätt plats via en rekrytering eller ett gigguppdrag är a och o för alla företag och inte minst för ett bolag i snabb tillväxt. Interimföretag, rekryteringsföretag och rekryterare som bidrar med ett nytänkande, mångfald och ett innovativt arbete för kunden och kandidaten/giggaren kommer att vinna slaget om den bästa arbetskraften framöver. Vilka kommer vi att se som vinnare framöver? Spännande fortsättning följer.
Kontakt:
Mobil: 0707-280919
E-post: eleonor@hr2grow.se
Johan Fallby
Idrottspsykologisk rådgivare
Sitter i juryn för:
Årets Ledare
Anna Maria Waara
Ledarskapskonsult
Sitter i juryn för:
Årets Ledare
”Anna-Maria har framgångsrikt arbetat med ledarskap under lång tid. Som ledarskapsspecialist på Waara ledare, med fokus på ändamålsenligt ledarskap och motivation, leder och driver hon utveckling i komplexa, hierarkiska och internationella organisationer.
Som en av Sveriges ledande inom den mest aktuella motivationsforskningen brinner Anna-Maria för att öka motivationen och engagemanget i organisationer. Effekten av hög motivation bland medarbetarna, är ökad lönsamhet, innovation, produktivitet och inte att förglömma, förbättrad psykisk hälsa.
Anders Åkerman
VD för Kompetensgruppen och chefredaktör för magasinet Personalchefen.se
Sitter i juryn för:
Årets Ledare
Anders Åkerman är VD för Kompetensgruppen AB och har i mer än 30 år grundat och drivit en flertal företag och omfattande projekt. Verksamheterna har det gemensamt att de varit mötesplatser och forum för utvecklig av ledare, personal och organisationer. Genom att skapa synergier, innovationer och starka kundrelationer har Kompetensgruppen varit en betydande aktör för utveckling i arbetslivet.
Kompetensgruppen arrangerar mässor, konferenser, kompetensnätverk, utbildningar, webbplatser, seminarier och har givit ut ett flertal tidningar och böcker. En intressant beskrivning av den omfattande verksamheten finns på kompetensgruppen.se/om-oss/var-historia/.
Anders har erfarenhet av bemanning och rekrytering genom att bland annat ha grundat bemanningsbolag och Rekryteringsnätverket som är en av verksamheterna. Anders är vidare chefredaktör för magasinet Personalchefen.se. Han har bland annat mottagit Kunskapspriset för sin personliga vurm för Kompetensutveckling.
Mats Wernheim
Idéskapare och mångsidig serieentreprenör
Sitter i juryn för:
Årets Mångfaldsföretag
Årets Bemanningsföretag
–
Mats är en idéskapare och mångsidig serieentreprenör som har arbetat inom bemannings-och rekryteringsbranschen sedan 1991. Mats är initiativtagare till JobbFestivalen i Kungsträdgården med tema mångfald & Inkludering.
Han är bland annat grundare av bemanningsföretagen MAYDAY, 1991 (ISS/MAYDAY) och JobAgent, 1999 (Want). Han är också grundare av SaaS-företaget ZeroLime.
Han är även engagerad som delägare och advisor i Ireturn, en hubb för personer som upplever, psykisk arbetsrelaterad ohälsa.
Mats mål är att vara en företagare som både ser och hör människan, oavsett bakgrund eller situation.
Mer om Mats finns att läsa på: https://www.linkedin.com/in/matswernheim/
Mail: mats@wernheim.se
Mobil: 070 282 58 90
Charlotte Mattfolk
Grundare till IAMAI
Sitter i juryn för:
Årets Innovationsföretag
Charlotte Mattfolk är en entreprenör och senior strategisk rådgivare och talare inom framtidsanalys, strategi, affärstransformationer, digitalisering, hållbarhet och entreprenörskap. Hon är grundare till IAMAI, som är en AI-plattform för managementkonsulttjänster och kunskapsdelning. Charlotte har varit VD eller partner i både stora managementkonsultbolag och byggt upp konsultbolag från start. Hon är engagerad i styrelsen för såväl ett stort möbel- och inredningsföretag som för ett hudvårdsmärke och ett fintechbolag.
Charlotte kombinerar ett visionärt och entreprenöriellt tankesätt och arbetar med nya innovativa lösningar kring hur framtiden kommer att kunna se ut vad gäller förändrade beteenden, vilken ny teknologi vi kommer att se mer av och hur den påverkar oss, nya affärsmodeller och sätt att bygga upp företag utifrån nya värderingar och synsätt. Hennes credo har alltid varit att våga bryta mönster, tänka i nya banor, utmana sanningar och konkret prova nya angreppssätt för att skapa framtidssäkrade hållbara företag. Hon har en stark passion för att förstå omvärlden och driva förändring som är positiv för både medarbetare, kunder och företag. Hennes vision är att bidra till en värld där alla de gränser vi byggt upp mellan såväl nationer, företag, konsulter, arbete, fritid och familj suddas ut till förmån för ett mer holistiskt synsätt med fokus på samarbete och att skapa en hållbar värld och livsstil.
Louise Fagerheim
HR- och kommunikationschef
Sitter i juryn för:
Årets Rekryteringsföretag samtliga nivåer
Är idag HR- och kommunikationschef på CSG, Commuter Security Group, ett av Länsstyrelsen auktoriserat bevakningsföretag. Louise har mångårig erfarenhet från olika branscher inom HR.
Hon drivs av ett affärsnära HR arbete, där ett engagerat och nära ledar- och medarbetarskap gör skillnad. Det ställer krav på samsyn och utveckling av organisationens ledarskap, som kännetecknas av att motivera och stimulera till resultat.
Att attrahera rätt kandidater inför olika uppdrag och roller, ställer höga krav på organisationen och samarbetspartner i rekryteringsprocessen. Rekrytering är en av de viktigaste processerna för företagen och en lyckad rekrytering, är en bra affär.
Jon Josefsson
Ägare och grundare av Nomadjobs och Chefredaktör på Zero magazine
Sitter i juryn för:
Årets Raket båda kategorier och
Årets Interimsföretag
Hans Uhrus
Kommunikationsexpert och interim presschef/kommunikationschef
Sitter i juryn för:
Årets Interimsföretag
Hans har över 20 års erfarenhet från bemanningsbranschen i roller som säljare av entreprenadlösningar, informationschef och VD på bemanningsföretag samt Näringspolitisk chef på branschorganisationen.
Sedan 13 år tillbaka är Hans verksam som interimskonsult i roller som kommunikationschef eller presschef samt rådgivare inom PR och medial kriskommunikation.
Kontakt:
0768-95 01 01
hans.uhrus@uhrvis.se
www.uhrvis.se
Nadine Hanna
Kundförvaltare AB Stockholmshem
Sitter i juryn för:
Årets mångfaldsföretag
Nadine är kundförvaltare på det kommunala Bostadsbolaget AB Stockholmshem och har ett särskilt uppdrag att fokusera på bosociala-, trivsel- och trygghetsfrågor i Hässelby.
Nadine har fler års erfarenhet av att arbeta som projektledare i både kommunala och ideella verksamheter, och har även arbetat som ledarskapscoach, utbildningskonsult, karriärcoach och arbetsförmedlare. Under ca 10 års tid arbetade Nadine med nyanländas etablering på arbetsmarknaden.
Nadines fokus har under hela sitt arbetsliv varit integration, inkkudering, delaktighet och mångfald.
Hon har en masterutbildning i Intersektionalitetsstudiet, är religionsvetare i grunden och är även en diplomerad projektledare.
” Mångfald och delaktighet är inte en hygienfaktor eller good-to-have. Det är grunden i en frisk företags- och organisationskultur som värnar sina medarbetares arbetsmiljö och välmående, och som ska vara lika självklart som arbetet med budget och resultatuppföljning.”
Kontaktuppgifter:
nadine.hanna@mail.com
0739234730
Hans Makander
PR- och kommunikationskonsult
Sitter i juryn för:
Årets Bemanningsaktör
Årets Mångfaldsföretag
Om Hans. Hans Makander jobbar som senior PR- och kommunikationskonsult med fokus på mångfald, hållbarhet och kriskommunikation. 2016 startade han plattformen Integration.nu med syfte att utveckla en mer positiv syn på integration och inkludering och därmed stödja företag att våga rekrytera nyanländ kompetens. Hans har jobbat med kommunikationsfrågor under 25 år. Senast arbetade han som kommunikationschef för bemanningsföretaget ManpowerGroup där han jobbat med succén ”Nisse från Manpower” och byggde upp Sveriges största arbetslivspanel – Manpower Worklife. Hans har undervisat under drygt 10 år på Berghs School of Communication och jobbat som marknadschef på SJ och varit banktjänsteman med egen ”bankbuss” i Malmö. Kontakt:
hans@makander.se
070-3774523
Håkan Fritz
Management konsult, Styrelse proffs
Broker Interim Mgr
Satt i styrelsen för EROI rekrytering och sålde det till Poolia
Sitter i juryn för:
Årets Raket båda kategorier
Håkan Fritz är en av pionjärerna inom svensk rekrytering,
Startade 1992 Morgan & Partners snabbväxande rekryteringsbolag som såldes och blev börsnoterat till UK 1998.
Håkan var sedan VD för Jobline Sverige som börsnoterades och var starten för internetbaserad rekrytering och som sedan blev Monster.com
Byggde Upp Poolia rekrytering under 2000 talet för att sedan 2006 bli koncernchef för Assessio med fokus på Psykologiska test, därefter sedan 2013 fokuserat på internationella uppdrag inom Giunti koncernen i Italien, Thomas International i Ryssland, Baltikum, Polen, Peopletech UK mfl Sitter sedan starten 2007 i Steering Committe för E-ATP leverantörsföreningen inom test i världen.
Håkan brinner för tillväxt och förändring och har en master i ”Rapid Growth”
Karl Kwarnmark
COO på TVG.
Sitter i juryn för:
Årets Raket
Karl arbetar på TVG och enklast förklarat är han COO, med fokus på nyrekrytering och marknadsföring, innan dess var han 5 år på Universum och drev bland annat EB-academy. Styrelseledamot Shortcut.se, investerare i TVG och i Godsent (e-sport). Älskar nya innovationer och startups inom HR, något han med Lars-Henrik Friis Molin arbetar med sen 2013.
TVG är en företagsgrupp som har som mål att förändra världen inom HR och HR Talent Tech genom att bygga en portfölj med framgångsrika HR och HR Talent Tech-företag globalt.
Hieronymus Rony Lutz
Senior copywriter och författare
Sitter i juryn för:
Årets Innovationsföretag
Om Hieronymus Rony Lutz Hieronymus Rony Lutz är senior copywriter och författare. Han är utbildad vid RMI-Berghs, kommunikatör i bred bemärkelse och har jobbat med kunder som spänner från ABBA-world, Barncancerfonden och Daimler Chrysler till Folkhälsoinstitutet och Samsung, under sina 25 år på reklambyråer av olika snitt. Rony har varit med och utvecklat Employer Branding som disciplin sedan 2004. Han har bl a blivit prisbelönt för kommunikationskoncepten han utvecklat för arbetsgivarna Mannheimer//Swartling och Statens Institutionsstyrelse och skrivit boken ”Så bygger arbetsgivare starka varumärken” som fick priset ”Årets marknadsföringsbok 2018”. Rony var också en av pionjärerna som startade en av landets första renodlade Employer Branding-byråer; Coreworkers och är även medgrundare till Magnet Awards som är SM i Employer Branding.
Annika Bagge
Vice VD Invise.
Sitter i juryn för:
Årets Raket
Annika Bagge är Vice VD på en av Sveriges främsta digitala byråer Invise. Där har hon bland annat byggt upp affärsområdet Recruitment Marketing och har varit med i flertalet poddar och webinars för att sprida kunskapen om hur företag stärker sitt employer brand och effektiviserar hur man attraherar eftersöka kompetenser genom Recruitment Marketing. Annika har även tidigare juryerfarenhet från bland annat Magnet Awards.
Innan Invise var Annika marknads- & innovationschef inom Wise Group och har även arbetat som rekryteringskonsult.
Kontaktuppgifter
Annika Bagge
annika.bagge@invise.se
070-349 35 51
Stefan Haglund
VD för Företagsuniversitetet
Sitter i juryn för:
Årets Ledare
Stefan Haglund har lång erfarenhet av att analysera chefers kompetensbehov och att designa utvecklingsprogram som stärker chefen i sin yrkesroll. Idag är han VD för Företagsuniversitetet, ett av Sveriges ledande kunskapsföretag. Företagsuniversitetet har ett brett utbud av kvalificerad upskilling för chefer och medarbetare från olika företag i hela landet, bland annat inom områdena HR, Ledarskap, Säkerhet, Ekonomi och Kommunikation. Kontakt:
Stefan Haglund
0709-10 80 10
stefan.haglund@foretagsuniversitetet.se
foretagsuniversitetet.se
Ulla Rådling
Näringslivschef inom Värmdö kommu
Sitter i juryn för:
Årets Bemanningsföretag
Ulla Rådling är nu sedan 3 oktober 2022 näringslivschef inom Värmdö kommun, dessförinnan 4 år som chef inom arbetsförmedlingen ansvarig för matchning . Har arbetat i rekryterings- och bemanningsbranschen i 20 år. Ett flertal år som Key Account Manager och VD inom rekryterinngs- och bemannigsbranschen med huvudsaklig inrktning inom affärsområdet ekonomi. Har genomåren genomfört ett hundratal rekryteringar/ search av chefer och specialister.
Madeleine Opira
CSO, A Million Minds
Sitter i juryn för:
Årets Mångfaldsföretag
Madeleine Opira är grundare och CSO på A Million Minds, en organisation som sedan 2012 arbetar för att bidra till att frigöra den potential som finns i miljonprogrammets förorter och med ett särskilt fokus på barn och unga. Madeleine utsågs 2015 till en av framtidens mäktigaste inom alternativ opinionsbildning av TCO. Kontakt: 073-642 62 01 E-post: madeleine.opira@amillionminds.se
Madeleine har en examen i Law with French Law and Language från Leicester University och en MSc i Social Business & Entrepreneurship från London School of Economics and Political Science. Med rötter ifrån Husby en ort i Stockholm som klassificeras som ett område med socioekonomiska utmaningar kombinerar hon insikter från upplevd erfarenhet med de senaste framstegen inom akademin.